Z Szampanii do Bawarii, czyli Rycerz z Łabędziem i łabędzia moda na niemieckich dworach...

W ostatnim czasie, na łamach Medievalists.net miałam okazję opowiedzieć o modzie, która opanowała średniowieczną Europę, a której odrodzenie miało miejsce w XIX wieku za sprawą Wagnera i jego słynnej opery. W moim niedużym artykule skupiłam się na krajach niemieckojęzycznych, których książęce i rycerskie rody panujące obrały sobie za cel udowodnienie swego pochodzenia od Rycerza z Łabędziem, sprawcy całego modowego zamieszania. Jego popularność stale wzrastała dzięki Gotfrydowi z Bouillon, a w krajach niemieckojęzycznych dzięki Wolframowi von Esenbach, który wzbogacił romanse arturiańskie Chretiena de Troyes o nowego rycerza, syna Parsifala, Lohengrina. To właśnie Lohengrin stał się Rycerzem z Łabędziem, w którym rody panujące Brabancji, Kliwii i Brandenburgii upatrywały swego słynnego przodka. O początkach łabędziej mody na dworach Europy, głównie w dzisiejszych Niemczech i Holandii przeczytacie w moim najnowszym artykule. Zapraszam do lektury! 

The Swan Knight and His Medieval Legacy

King Ludwig II of Bavaria’s world-famous Neuschwanstein (New Swan Castle) is a reconstruction of two medieval Bavarian swan castles, Vorderhohenschwangau and Hinterhohenschwangau. The region of Bavaria itself is called “Swan Region.”

Ludwig’s father, King Maximilian II, used the twelfth-century Hohenschwangau Castle, one of the three ‘swan’ castles, as his summer residence, after it was acquired by the Bavarian royal family. Hohenschwangau Castle was a seat of the Counts of Schwangau, whose prominent member was Hiltbolt von Schwangau (1195–1254), the minnesinger known from Codex Manesse. His helm, attire, and shield carried a black swan as a heraldic emblem. Maximilian saw himself as a successor to the knights of Schwangau and adopted their coat of arms.

His son followed in his footsteps, and the swan appeared as a heraldic animal also in Neuschwanstein. Already as a young boy, Ludwig became familiar with the Swan Knight’s legend thanks to the murals in his father’s castle. On 2 February 1861, aged 16, he was introduced to Wagner’s Lohengrin in the Munich Court Opera House and instantly got hooked.

Kontynuacja TUTAJ



Katarzyna Ogrodnik-Fujcik


                              

                         Hiltbolt von Schwangau, rycerz z czarnym łabędziem. Codex Manesse, ok. 1340

Comments

Popular posts from this blog

"Zanim przyszła historia, były dinozaury..." czyli nasze średniowieczne początki. Część I

Triumfy Młodego Króla

"Zanim przyszła historia, były dinozaury..." czyli nasze średniowieczne początki. Część II