Z Szampanii do Bawarii, czyli Rycerz z Łabędziem i łabędzia moda na niemieckich dworach...
W ostatnim czasie, na łamach Medievalists.net miałam okazję opowiedzieć o modzie, która opanowała średniowieczną Europę, a której odrodzenie miało miejsce w XIX wieku za sprawą Wagnera i jego słynnej opery. W moim niedużym artykule skupiłam się na krajach niemieckojęzycznych, których książęce i rycerskie rody panujące obrały sobie za cel udowodnienie swego pochodzenia od Rycerza z Łabędziem, sprawcy całego modowego zamieszania. Jego popularność stale wzrastała dzięki Gotfrydowi z Bouillon, a w krajach niemieckojęzycznych dzięki Wolframowi von Esenbach, który wzbogacił romanse arturiańskie Chretiena de Troyes o nowego rycerza, syna Parsifala, Lohengrina. To właśnie Lohengrin stał się Rycerzem z Łabędziem, w którym rody panujące Brabancji, Kliwii i Brandenburgii upatrywały swego słynnego przodka. O początkach łabędziej mody na dworach Europy, głównie w dzisiejszych Niemczech i Holandii przeczytacie w moim najnowszym artykule. Zapraszam do lektury!
The Swan Knight and His Medieval Legacy
King Ludwig II of Bavaria’s world-famous Neuschwanstein (New Swan Castle) is a reconstruction of two medieval Bavarian swan castles, Vorderhohenschwangau and Hinterhohenschwangau. The region of Bavaria itself is called “Swan Region.”
Ludwig’s father, King Maximilian II, used the twelfth-century Hohenschwangau Castle, one of the three ‘swan’ castles, as his summer residence, after it was acquired by the Bavarian royal family. Hohenschwangau Castle was a seat of the Counts of Schwangau, whose prominent member was Hiltbolt von Schwangau (1195–1254), the minnesinger known from Codex Manesse. His helm, attire, and shield carried a black swan as a heraldic emblem. Maximilian saw himself as a successor to the knights of Schwangau and adopted their coat of arms.
His son followed in his footsteps, and the swan appeared as a heraldic animal also in Neuschwanstein. Already as a young boy, Ludwig became familiar with the Swan Knight’s legend thanks to the murals in his father’s castle. On 2 February 1861, aged 16, he was introduced to Wagner’s Lohengrin in the Munich Court Opera House and instantly got hooked.
Kontynuacja TUTAJ
Katarzyna Ogrodnik-Fujcik
Hiltbolt von Schwangau, rycerz z czarnym łabędziem. Codex Manesse, ok. 1340
Comments
Post a Comment